Účel NVC - M. B. Rosenberg (AJ)
Cíle nenásilné komunikace a vyjádření pozorování a pocitů
Nejprve mi dovolte, abych začal tím, že objasním účel nenásilné komunikace. Jejím účelem je pomoci vám dělat to, co už víte, jak máte dělat. A teď - proč se dnes potřebujeme naučit něco, co už víte, jak se dělá ? protože někdy to zapomeneme dělat. Zapomeneme to, protože nás ve škole učí zapomenout. V čem to tedy je, když mluvím o tom, co už víme, jak dělat ? Cílem tohoto procesu je pomoci nám navázat navzájem kontakt způsobem, který umožňuje přirozené dávání. Co mám na mysli přirozeným dáváním ?
Dovolte mi, abych vám zazpíval píseň, abych objasnil, co mám na mysli :
Píseň Obdarovaná
Ruth Bebermeyerové z alba Obdarovaná
Všichni známe toto dávání, víme jak se to dělá a to je, co mě zajímá. Připomínám si, jak jsem byl s touhle kvalitou dávání moment za momentem v každém spojení, ale také všichni víme, že je snadné ho ztratit. Je snadné ztratit toto spojení. Takže místo radosti z dávání, která je možná kdykoliv a v každém kontaktu, který máme bez ohledu na to, jak cenné to je, zapomínáme - místo toho, abychom hráli hru, o níž je tato píseň. Pojmenoval jsem si ji : Udělat život úžasným". Je to ta nejradostnější hra, o které jsme kdy slyšel.
Místo toho většinu času hrajeme jinou hru, která se jmenuje" Kdo má pravdu" . Hráli jste někdy tuhle hru ? Je to hra, v níž každý prohrává.
Není to úžasné, že my všichni víme o kráse tohoto dávání, o které se zpívalo v písni ? Je to možné v každé chvíli, pokládáme to za nejbohatší věc, kterou je možné udělat a přitom většinu svého života hrajeme hru "Kdo má pravdu " ? A tato hra "Kdo má pravdu" zahrnuje dvě nejnečestnější věci, na kterou lidské bytosti kdy narazily: trest a odměnu.
Protože chápejte -pokud se mýlíte ve hře "Kdo má pravdu" potom zasloužíte trpět. Dokážete si představit ďábelštější koncept, jak vzdělávat lidi ? Pokud jste se již nezdrželi potrestání, myslím, že na konci tohoto dne už nebude součástí vašeho povědomí žádné další trestání. Nebudete to dělat ve svých rodinách, zbavíme se toho u zločinců, protože to dělá věci ještě krutější. Najdeme jiné způsoby, jak jednat s jinými národy - bez trestu. Už žádné další tresty.
Žádná další odměna.To je stejná hra. Je to součást hry "Kdo má pravdu". Pokud máte pravdu, zasloužíte si být odměněni, pokud se mýlíte, jste potrestáni. Už ne, už ne. Na planetě se už vytváří dost krutosti. Žádné další uměle vyvolané viny, už žádná hanba, žádný koncept povinnosti a závazků. Jen to, o čem přesně je ona píseň - o přirozeném dávání.
Takže, jak se to stalo, že jsme se odchýlili od cíle ? Walter Wink (americký vědec, teolog) píše ve své knize The Powers That Be, že jsme se odchýlili od cíle asi v době před 5 000 lety, protože jsme začali myslet "divoce" . Začali jsme si myslet, že lidské bytosti jsou přirozeně zlé. Pak věci nefungují tak, jak bychom chtěli, aby fungoval opravdový proces. Opravdový proces je pokání.
V Bibli je uvedeno, že lidé jsou zlí. Myslíme si tedy, že když chceme, aby se něco změnilo, když se lidé nechovají způsobem, který se vám líbí, je nutné přimět je, aby se sami nenáviděli za to, za to, co dělají. Takže z těchto politických a teologických důvodů si začali lidé vytvářet jazyk, kterému já říkám "šakalí jazyk". Je to jazyk, který nás odřezává od života, velice lehce umožňuje být násilný. Skutečně - v knize, o kterém jsme se zmínil, Wink píše, že dominance pěstuje jednu z věcí, které musíte lidi naučit. Aby totiž pokládali násilí za zábavné. A opravdu se nám to povedlo, v naší kultuře jsme si z násilí vytvořili zábavu. Večer, v době mezi 7 a 9 hodinou, kdy děti sledují televizi nejvíce, v 75% programů hrdina buď někoho zabíjí nebo tluče. Takže když se to děje, ve vyvrcholení programu si násilí užíváme.
Takže i když si myslím, že obsah písně, kterou jsme slyšeli, je bližší naší přirozenosti a učí nás dávat, násilí nám přináší radost a učí nás to způsobem, že můžeme být dokonce násilní i k našim dětem.
Takže co je to šakalí jazyk ? Jak už jsme zmínil, je to jazyk moralistických soudů. Přemýšlíte v termínech : Kdo má pravdu ? Kdo nemá pravdu ? Kdo je dobrý ? Kdo je špatný? A když se zmíníme o změně - i my občas chceme změnu - jak ji získáte v šakalím systému ?
Sledujte rodiče, jak se snaží o změnu u dítěte. Je to rodič, který se snaží naučit dítě jedno z nejdůležitějších slov v šakalím jazyce.
R: Řekni, že se omlouváš !
D: Jsem hloupý.....(nebo šišlá)
R: Tebe to opravdu nemrzí, vidím, že tě to opravdu nemrzí !
D: (pláče) Je mi to líto...
R: Dobrá, odpouštím ti to.
Dovedete si představit takovou hru ? Dovedete si představit rodiče, který odpovídá dítěti takovým způsobem. Pokud rodič bude toto dělat dítěti ve vlastní rodině, co bude dělat lidem z jiných kultur, kteří se chovají způsobem, který neoceňujeme ?
Takže samozřejmě budeme mít násilí všude tam, kde máme tento druh myšlení. V kulturách, které nemají tento způsob myšlení, nevidíte násilí. Takhle jsme se tedy odchýlili od našeho cíle, přestože bychom mohli hrát hru :"Udělejme jeden druhému život krásný v každé chvíli."
Docela dlouho nás učili hrát jinou hru :"Kdo má pravdu". Takže jaké jsou součásti této hry ? Právě jsme zmínil jednu z nich - moralistické souzení. Naučit se, jak si druhého podmanit (dostat se mu "na kobylku").