Návrhy činností pro senzomotorickou felinoterapii
Návrhy činností pro senzomotorickou felinoterapii
1. Hmatová interakce s prostředím i kočkou:
-
Hladění různých typů kožešin – přírodní (ovčí vlna, kožešiny), umělé, plyšové, strukturované látky – a pak srovnání s dotykem kočky.
-
Kočka na vyvýšené texturované podložce – klient může sledovat, jak na ni reaguje (např. koberec, bublinková fólie, různé látky), může i sám stejnou texturu zkusit rukou/nohou.
-
Společné „haptické bádání“ – kočka dostane několik mís s různými druhy substrátu (látky, rýže, fazole, mech), klient může hádat, jaké pocity mohou být tlapkou cítit.
2. Jemná motorika a oko-ruka koordinace klienta:
-
Podávání pamlsků pomocí pinzety nebo prstů – pomalé, vědomé, pozorování reakce kočky.
-
Stavění jednoduchých překážek nebo herních prvků – navádění kočky přes tunel, mezi kužely apod.
-
Používání klikru s přesným načasováním – může se zlepšovat pozornost a koordinace klienta.
3. Zraková stimulace:
-
Pozorování pohybů kočky – klient může popisovat, jak se kočka pohybuje, kam se dívá, jaké barvy vnímá.
-
Barevné cíle – trénink s barevnými targety pro kočku a vnímání barev klientem (např. která barva přitáhne pozornost?).
-
„Zrcadlení pohybů“ – klient jemně napodobuje pohyb kočky (natažení, protahování, otočka).
4. Sluchové vnímání:
-
Vědomé naslouchání zvukům během felinoterapie – klient zaznamenává zvuky v místnosti, předení, šustění granulí, zvuky kroků.
-
Relaxace s nahrávkou předení – a sledování, jak na to klient reaguje (např. pomocí kresby, slovního popisu tělesného pocitu).
-
Hra na ticho – kolik tichých projevů kočka vydává, které se normálně „neslyší“?
5. Čichová stimulace:
-
Různé vůně – prezentované kočce i klientovi (levandule, kočičí tráva, dřevo, vanilka, máta).
-
Společné sledování čichové reakce – jak reaguje kočka a jak klient na stejnou vůni.
6. Chuťové a orální vnímání (pokud vhodné):
-
Klient dostane ochutnat různé nápoje (teplý čaj, studenou vodu) – a má popsat tělesný vjem.
-
Kočka dostává různé pamlsky – klient sleduje reakci, popisuje chutě (podle složení nebo vlastní zkušenosti), vnímá zapojení čelistí, jazyka.
7. Bilaterální stimulace (v souladu s rytmem kočky):
-
Pomalé střídavé poklepávání stehna při sledování pohybu kočky (vpravo–vlevo).
-
Malování oběma rukama podle pohybů kočky – např. sledování chůze a přenesení rytmu pohybu na papír.
-
Předení jako rytmus – klient opakuje zvuk/pohyb podle rytmu předení.
8. Hra a imaginace:
-
"Co si myslí kočka?" – klient si zkusí představit vjemy kočky v dané situaci.
-
Senzomotorické kreslení – po sezení klient nakreslí, co prožíval (může jít o tělový pocit, barvu, texturu…).
Poznámka:
U každé činnosti můžeš reflektovat SIBAM komponenty (S – senzorické, I – obrazové, B – behaviorální, A – afektivní, M – významové) – např. klient zaznamenává nejen, co cítí tělem, ale i jaké obrazy nebo emoce se vynořují. Hodí se i „body scan“ nebo krátké vědomé zastavení na začátku a konci.
Jako doplňující perspektivy používáme: Polyvagální teorii a primární afektivní systémy
Každou z navržených činností můžeme reflektovat nejen optikou SIBAM, ale také z hlediska regulace nervového systému a afektivní motivace, která aktivitu doprovází.
Polyvagální teorie (Porges) nám pomáhá porozumět tomu, jaký stav autonomního nervového systému je v danou chvíli aktivní – a jak aktivita s kočkou může napomoci návratu do ventrální větve vagu, tedy do stavu bezpečí, sociálního zapojení a klidné bdělosti.
Např.:
-
Předení, rytmické pohyby kočky, jemná dotyková stimulace mohou aktivovat systém ventrálního vagu (bezpečí, kontakt).
-
Bilaterální stimulace, jako je malování oběma rukama nebo poklepávání stehen, může podpořit integraci a zklidnění.
-
Zvědavá hra a orientace (např. hádání materiálu v miskách nebo barevné cíle) využívají orientační reakci, která přivádí klienta zpět do kontaktu s okolím i tělem.
Primární afektivní systémy (Panksepp) nám pak ukazují, jaký typ emoční motivace je v činnosti přítomen. U každé aktivity se můžeme ptát:
-
Aktivujeme systém HRA (PLAY)? → při zrcadlení pohybů, stavebních úkolech, imaginaci.
-
Je přítomen systém CARE? → při jemném kontaktu, sledování kočky, přemýšlení nad jejími pocity.
-
Probouzí se SEEKING? → při objevování textur, pachů, zvuků nebo barev.
-
Dochází ke zklidnění přes PANIC/GRIEF? → např. při relaxaci s předením, dotykovém kontaktu, kdy klient cítí přijetí a oporu.
Tyto principy neposkytují diagnózu, ale slouží jako mapy pro hlubší pochopení a vědomé facilitování prožívání – jak ze strany kočky, tak klienta.