Děti s poruchou autistického spektra
Foto ilustrační, děkuji autorce miezekieze z Pixabay
Děti s poruchou autistického spektra: přínos felinoterapie a somatomotorického přístupu
Autismus je vývojová porucha zapříčiněná vrozenou odlišností ve vývoji a fungování mozku. Ovlivňuje komunikaci, sociální interakce a chování člověka. Lidé s touto poruchou mají často potíže s porozuměním a sdílením pocitů a myšlenek s ostatními, mohou se jevit jako emocionálně plošší. Často se u nich objevuje repetitivní, stereotypní chování, mohou se přidružovat i problémy s příjmem potravy. Děti s PAS se vyhýbají očnímu kontaktu. Děti s PAS potřebují dostatečný pocit bezpečí a kontroly nad prostředím. Je třeba jasně formulovat pokyny, případně příkazy.
Autismus je diagnostikován na základě charakteristických symptomů, které se projevují v raném dětství a mohou se lišit rozsahem a intenzitou.
Typy autismu:
- Dětský autismus - základní porucha autistického spektra, bývá diagnostikován již v raném věku. Typické znaky zahrnují omezenou sociální interakci, obtíže v komunikaci a stereotypní chování. Ve výrazné části případů může být přítomna i mentální retardace a významné omezení nebo absence verbální komunikace.
- Atypický autismus označení forem autismu, které neodpovídají typickému obrazu dětského autismu. Příznaky mohou být mírnější či specifické pro každého jednotlivce, diagnóza bývá stanovena v pozdějším věku, některé typické příznaky mohou chybět či se přidružují další neurovývojové vady (ADHD, poruchy motoriky, poruchy učení).
- Aspergerův syndrom: Méně výrazné příznaky, často charakterizované výraznou fixací na určitá témata a vysokou úrovní fungování v ostatním životě.
- Rettův syndrom: Výrazné narušení motorických a komunikačních schopností, typicky u dívek.
- Dětská dezintegrační porucha: Vzácná forma, při níž dochází ke ztrátě dříve získaných dovedností.
Přínos zoorehabilitace pro děti s poruchami autistického spektra
Zoorehabilitace, včetně felinoterapie, může být pro tyto děti účinným terapeutickým nástrojem. Felinoterapie využívá přítomnosti koček a jejich interakcí s dětmi k podpoře emočních projevů, snížení úzkosti a posílení vztahových dovedností. Prostřednictvím přirozeně klidného, ale i temperamentního hravého a přátelského chování koček zažívají děti s autismem radost ze společné hry, bezpodmínečné přijímání kočkou bez hodnocení a podporu při rozvoji svých sociálních dovedností.
Somatomotorický přístup
Pro děti s poruchou autistického spektra, které mají omezené verbální schopnosti, je zásadní somatomotorický přístup. Tento přístup se zaměřuje na stimulaci a integraci senzorických a motorických funkcí prostřednictvím aktivit, které podporují pohyb a uvědomování si těla. Může jít o terapeutická cvičení, relaxační techniky nebo metody zlepšující uvědomování si těla a motorickou koordinaci.
Závěr
dětem s poruchami autistického spektra je důležité nabídnout širokou škálu terapeutických a aktivizačních metod, které zohledňují jejich individuální potřeby a podporují je v rozvoji komunikačních, sociálních a emočních dovedností. Zoorehabilitace a její součást Felinoterapie se somatomotorickým přístupem mohou v tomto ohledu významně přispět k jejich celkovému rozvoji a kvalitě života.
odkaz : https://www.facebook.com/felinoterapia.sk